Behiç Erkin Kimdir? |
Bir Demir Yolu Aşığı BEHİÇ ERKİN 1876-1961
Behiç Bey Milli mücadele tarihimizde çok bilinen
kahramanlardan değildir. O sadece demiryollarını millileştirmemiş Hitler Almanya’sından
binlerce insanı kurtaran insanlık kahramanıdır. Akademi tarih olarak bugün
sizlere her yönüyle bir kahramandan söz edeceğiz.
Behiç Bey 1876’da İstanbul’da doğdu. 1898’de Harp okulunu,
1901’de Harp Akademisini bitirdi.1904’den sonra kurmay yüzbaşı olarak
Selanik-İstanbul demiryolu muhafız kuvvetleri müfettişliği görevine atandı. Meşrutiyet
devrinde 1910’da aynı hatta yeni kurulmuş olan askeri komiserliği görevine
getirildi. 1912 yılında Balkan Savaşı’nda Yunanlılara esir düştü. Kurtulduktan
sonra Erkanı Harbiye’de görev aldı ve demiryollarının ordu hizmetinde
çalıştırılmasını sağladı. Birinci Dünya Savaşı sırasında demiryolu kuruluşu ve işletmesi
konusunda deneyimlerini aktardığı ‘Demiryolunun Askerlik Nazarından Tarihi,
İstimali ve Teşkilatı’ isimli kitabını yayınladı.
İstanbul’un 16 Mart 1920’de itilaf devletlerince işgal
edilmesinden sonra, İngilizler tarafından arandığı sırada Anadolu’ya geçerek
Milli Mücadeleye katıldı. Behiç Bey, Milli Kuvvetlere katılmak üzere 5 Temmuz
1920’de Ankara’ya ulaştığında Erkan-ı harp Miralay(Kurmay Albay) rütbesini
taşıyordu. Ertesi gün Genel Kurmay Başkanı İsmet Bey’den (İnönü) ikinci
başkanlık teklifini aldı. Birkaç gün içinde Nafia Vekili(Bayındırlık Bakanı)
İsmail Fazıl Paşa tarafından başka bir teklif yapıldı kendine. Anadolu
Şimdendifer Kumpanyası Müdürlüğü. İki teklif üzerinde düşünürken Mustafa
Kemal’in yönlendirmesiyle demiryollarının başına geçmeye karar verdi.
Modern Demiryollarının Kurdu
Behiç Bey 16 Temmuz 1920’de başladığı bu görevi başarıyla
sürdürdü. Şirket demiryollarının çok üstünde ve en ilerici ülkeler demiryolları
seviyesinde bir demiryolu işletmeciliğini sağlayarak, ülkemizde modern
demiryollarının ilk kurucusu oldu. Kurtuluş savaşı sonrasında bir süre
işbaşında kalan ve tam anlamıyla bir teşkilatçı ve devlet adamı olan Behiç Bey
14 Ocak 1926’da Bayındırlık Bakanlığı’na seçildi. 11 Kasım 1961’de ölen Behiç
Erkin ilk Genel Müdürlük görevini aldığı İzmir İstanbul Ankara hatlarının
birleştiği Eskişehir(Enveriye) istasyonundaki üçgende defnedilmesini vasiyet
etmiştir. Ölüm tarihinden bir süre sonra TCDD Genel Müdürlüğünce yaptırılan
kabire nakledilerek vasiyeti yerine getirilmiştir.
Behiç Erkin’in Başarıları
Çanakkale Savaşı’nın lojistiğini gerçekleştiren kişi olarak
tarihe geçmiştir. Mustafa Kemal’in ‘Siz orduyu cepheye taşımakta başarılı
olursanız, ben cephede ne yapılacağını çok iyi biliyorum’ diyerek kendisine
verdiği Kurtuluş Savaşımızın lojistiğini başarıyla tamamlamıştır. Demiryollarını
hiç bir Türk işletemez diyen yabancılara ders vermiştir. Kurtuluş Savaşı’ndan
sonra demiryollarını yabancı işletmelere geri vermek isteyenlere karşı gelerek,
millileştirilmesini sağlamıştır. Gerek demiryollarının işletme lisanını,
gerekse İTÜ’nün derslerini Türkçeleştirerek başka bir ilke imza atmıştır. Türkiye
Cumhuriyetinde ilk defa özerkleştirmeyi getirmiş ve İTÜ’yü özerkleştirmiştir. Türkiye
Cumhuriyetinde ilk kamu müzesini kurmuştur. Yine Behiç Bey Türkiye Cumhuriyetinde
ilk demiryolları mektebini kurmuştur. Behiç Bey’in bu yönü çok bilinmez ama O, Milli
istihbarat teşkilatımızın fikir babası ve Atatürk’le beraber kurucu 13 imzadan
birinin sahibidir. TCDD’nin ilk Genel Müdürü, demiryolculuğun babasıdır. Behiç Bey
TBMM’nin ilk milletvekillerinden ve İlk Bayındırlık Bakanlarından, Fransa’da
Büyükelçiliği döneminde Nazi Almanya’sı ve ortağı Fransa’nın Yahudi
soykırımından 20 bin Türk Vatandaşı Yahudi’yi büyük diplomasi dehasıyla
kurtaran kişidir.
KAYNAKLAR
Hatırat 1876-1958 Behiç Erkin, Türk Tarih Kurumu 2010,
Ankara
Kurtuluş Savaşı’nda Demiryolculuk, Ziya Gürel, 2011, Ankara
Dilaver Dinç, Behiç Erkin ve Demiryollarının Kuruluşu,
Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara
2009
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Sayın takipçilerimiz hakaret etmeden yorumlarınızı yapabilirsiniz.