ORTAÇAĞ AVRUPASININ “MÜKEMMEL ÖĞRETMEN” LAKAPLI BiLiM ADAMI: ROGER BACON
Genel olarak bakıldığında Orta Çağ,
bilimiyle, sanatıyla, siyasetiyle ve de
gizemiyle çok farklı bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Orta Çağ’da her
yüzyılın Avrupa için ayrı bir önemi vardır. Bu bağlamda XIII. yüzyıl, düşünce tarihi bakımından önemlidir.
Hatta bu yüzyıl, üniversiteler yüzyılı olarak adlandırılacağı gibi dönüm
noktası olarak da kabul edilebilir. Çünkü artık meraklı bir Avrupa toplumu ile
karşılaşıyoruz. Bu yüzyılda Batı dünyasında skolastik düşünce artık üniversitelere
girmiş ve üniversitelerdeki eğitime farklı bir boyut kazandırılmıştır. Burada
düşünsel açıdan farklılıklar yaşanmıştır; ancak bunun olumlu mu yoksa olumsuz
mu olduğu bakış açısına göre değişmektedir.XVI. yüzyıllabaşlayıp günümüze kadar
süren Batı odaklı düşünce dünyasının merkezinde, bilim felsefesinin ürettiği
somut ürün ve veriler bulunmaktadır.Rasyonalizm ve ampirizmle birlikte felsefe,
aydınlanmayla beraber artık toplumsal bir gerçeklik haline dönüşmüştür. İşte
Batı dünyasındaki bu gelişim sürecini etkileyen pek çok önemli bilim adamı
vardır. Onlardan birisi de Roger Bacon’dır. İşte yapmış olduğu çalışmalarla
“Mükemmel doktor”, “Mükemmel öğretmen” gibi lakaplarını almaya hak kazanan
Roger Bacon ve Orta Çağ Avrupa’sına getirdiği farklılıklar:
Roger Bacon, 1292 yılında İngiltere
Somerset, Ilchester’de doğmuştur. Oxford’un kendisi için farklı bir anlam ifade
etmesine rağmen araştırmacı niteliğinden dolayı Paris Üniversitesine gitmiştir.
Burada doktorasını tamamlayıp hocalık yapmıştır (Bridges, 1914:25;Little,
1914:6; Easton, 1952:19). Aristoteles’in doğa felsefesi eserlerine özellikle
dikkat çekmeye çalışmıştır. Bu nedenle Doğu dünyasından Aristo’nun önemli
yorumcularından olan İbn Sina ve İbn Rüşd ile aynı yöntemi kullanmış olduğunu
söyleyebiliriz (Sinkler, 1998:633).
Bunun yanı sıra Roger Bacon, İslam
dünyasına karşı büyük bir ilgi duymaktaydı. Bu nedenle Arapça’nın da
öğrenilmesi gereken bir dil olduğuna inanmaktaydı (Şekerci, 1914:106). Çok
sayıda dil öğrenmek ve de deneysel bilimlerle uğraşmak onun için oldukça
önemliydi. Bu nedenle 1248 yılından sonra çalışmalarında deneysel bilimlere
yönelmiştir (Sinkler, 1998:633).
Roger Bacon’ın hayatının en önemli
adımlarından birisini Fransisken tarikatına girmesi oluşturmaktadır. İlk
zamanlarda bu durum, bir sorun oluşturmazken sonraki süreçte Bacon’ın
çalışmalarının zirve noktasında bu tarikattan gereken desteği alamamış olması,
önemli bir sorun ve üzüntü sebebi haline gelmiştir. Çalışmalarına sansürler uygulanmıştır. Ve de
Papa IV. Nicholas (Jerome Ascoli’nin)
zamanında ise yaşadığı sıkıntılar artmıştır (Sarton, 1975:953).
“Hristiyanlar, paganlarla ilgili sorunları
Prusyalılar gibi tartıştıkları zaman, sonraki kolay bir şekilde kazanılmıştı ve
onlar hatalı idiler… onlar, çok memnun
bir şekilde Hristiyan olacaklardı; eğer kilise, onların özgürlüklerini almalarına
izin vermiş olsaydı ve de onların barış içinde varlıklarından memnun olsalardı.
Fakat onların din değiştirmesi için uğraşan
Hristiyan prensler ve özellikle de Töton tarikatının kardeşleri onları
köleliğe indirgemeye Dominikenler,
Fransiskenler ve diğer kişiler gibi..arzu ediyorlardı” (Urban, 1988: 363).
Daha önce de bahsettiğimiz gibi Roger
Bacon, barışçı bir karaktere sahip olup Haçlı seferlerindeki din değiştirme
olayında kesinlikle ikna yönteminin kullanılması gerektiğini savunmuştur.
Roger Bacon, Papalığın Tanrı ile insanoğlu arasında bir aracı olduğuna inanmaktaydı.Bütün umutları ve hayalleri IV. Clement zamanında gerçekleşti. Çünkü artık fikirlerinde kendisine baskı uygulanmıyordu. Kendisi de fikirlerini açıklarken “ikna” yöntemini uygulamaya başlamıştı. Felsefenin bu noktada iyi bir araç olduğunu savunuyordu (Mastnak, 2002:200).Bu sırada Opus Majus (Büyük Eser), Opus Tertium (Üçüncü Eser) ve Opus Minus (Küçük Eser)’u (Bridges, 1900:21) yazıp Papa IV. Clement’e gönderdi ( Sarton, 1975:953).
Onun felsefi metinlerinde artık farklı bir ifade vardı. Şöyle ki; “Yaratılmış bilginin içerisinde yaratıcı bulunabilir” (Mastnak, 2002:200).Ancak IV. Clement’in ölümüyle birlikte daha önce yaşadığı sıkıntılı süreci kısmen tekrar yaşamaya başlamıştı.
Ancak tamamen umutsuz değildi artık.
Eserleri dikkat çekmekteydi. Ayrıca İngilizce tıp ve deneysel konularında
sayısız simya ve tıp eserleri de yazmıştı (Newman, 1997:317-336). Bu
eserlerinde de deney yapılmasının faydalarını anlatmaktadır (Corsi, 2015:585).
Bunların yanı sıra optik alanında çeşitli
çalışmalar yapmıştır (Strano, 2015:592).Ayrıca XIII. yüzyılda Roger Bacon ve
Ramonllul, yeni metodolojilere ve yeni bir vizyona dayanan ansiklopedik projeler
geliştirmişlerdir (Fumagalli- Brocchieri, 2015:315).
Hatta Bacon, planladığı ama gerçekleştiremediği bir
ansiklopediden “Opus Maius” yani Büyük Eser ve “Opus Minus” yani küçük eser ve
“Opus Tertium” yani üçüncü eserin önsözünde bilim siyaset ve din alanında büyük
bir yenilenme fikri olarak bahsetmektedir. İnşa bölümünde ise hakikate erişmek
için gerekli disiplinler tespit edilir ve olayların gözlemlenmesine dair bilgi
modelinden ise bu reform sürecinin en önemli unsuru olarak bahseder (Fumagall-
Brocchieri, 2014:319).
Ona göre matematik, dil ve optikle alakalı
Latinlerin bilgeliğinin temel noktalarını ortaya koyduktan sonra ortaya çıkan
deneysel bilimin bilgelik ilkelerinin gözden geçirilmesi gereklidir. Çünkü
deney olmadan hiçbir şeyi tam olarak bilmek imkansızdı. Ve bilgi edinmenin iki yolu vardı. Biri sebep
diğeri deney’di (Thatcher, 1901: 369-376).
Roger Bacon eserlerinin (Hackett,
1997:315-320) birinde “Bilim ve diller konusunda çok fazla emek verdim ve şu
anda alfabeyi öğrendiğimden beri kırk yıl geçti ve ben her zaman çok
çalışkandım ve o kırk yılın iki senesi dışında hep çalışmaktaydım” demektedir
(James, (Trz):1-14).
Paris ve Oxford arasındaki gelgitlerin
tanığı olan Roger Bacon, bu yenilenme sürecinde yer almıştır. Önce Arap
bilimini öğrenmiş ve ardından Latin Batı’nın Aristotelesçi düşünceyi yorumlama
sürecini yaşamıştır. Bu süreçte dil öğrenmenin ve tercüme edilen malzemeleri
tanımanın çok önemli olduğunu anlamış ve anlatmaya çalışmıştır. Ayrıca Albertus Magnus ve Thomas Aquinas ve
de diğerlerine eleştiriler yöneltmiştir. Bu durumda hem Dominikenler hem de
Fransiskenler hedef alınmışlardır. Dolayısıyla yetersiz olan ve hatalarla dolu
bir kültür modeline karşı çıkılmıştır. Gerçek anlamda otorite olmayan
otoritelerin kabulü ilkesini ve bu tür eleştirileri kabul etmeyen düzeni
tartışmaya açmıştır. Bacon, bilginin asıl kaynağının deneyime dayanması
gerektiğini savunmuş ve aklı temel almıştır. Dış deneyim, ona göre doğa
bilimlerinin içsel deneyim yani Tanrı tarafından aydınlatılmasının ve de
aydınlanmanın temelidir. Bu noktada iman unsurunu vurgulamıştır. Dolayısıyla
inanç hakikatleriyle akıl hakikatleri dualizmi ortaya çıkmıştır. Roger Bacon,
hem hocası Robert Grosseteste’nin fikirlerini açıklamaya çalışırken bu esnada
Batı’da yayılan İbnü’l-Heysem’in çalışmaları farklı bir algı yaratmıştır. Bu da
tamamen optik alanıyla alakalıdır. İbnü’l-Heysem’in XI. yüzyılın başlarında
“Optik hazinesi” adlı eseri ile önemli deneyler yapılmıştır.Roger Bacon, optiği
yeni bir bilim dalı olarak yürütmüştür. Onun yaptığı deneyler, somut sonuçlar
doğurmasa bile bilimi, insanın dünya üzerindeki hakimiyetini geliştirmek için
bir araç olarak görülmesini sağlamıştır. Aslında deneysel olarak doğruluğu
kesinleşinceye kadar hiçbir şeyin gerçek olmadığı anlayışı, Albertus Magnus ve
Thomas Aquinas’ı reddetmek olarak kabul
edilmiştir (Pasquale, 2015:661-663).
Genel itibariyle XIII. yüzyıl, hem
skolastisizmin hem de Arsitotelesçi ve Thomasçı düşüncelerin etkisi altındadır.
İşte bu geleneksel klişeye karşı çıkılmıştır. Dominikenler üzerinde
Aristotelesçiliğin etkisi olmuştur. Fransiskenlerin üzerinde Augustinusçuluğun
etkisi olmuştur. Bu Fransiskenlerden Robert Grosseteste, bu alandaki meselelere
metafizik bir enerjiyle yaklaşırken Roger Bacon ise deneysel bir ruhla
yaklaşmıştır (Eco, 2015:313).
Bunların yanı sıra çalışmalarına astronomi,
astroloji, ilaç, simya, kimya, optik, tabiat bilimleri gibi çok geniş alanlarda
devam etmiştir. Özellikle astroloji ve simya gibi insanlık için her zaman
gizemli olarak kabul edilen alanlardaki çalışmalarıyla hakkında sihir ile
uğraştığı şeklinde dedikodular çıkmıştır.1277 yılı bu nedenle ayrı bir dönüm
noktasıdır Bacon için (Sarton, 1975:953).
Çünkü üniversitede verdiği derslerde hem
Aristoteles’in hem de İbn Rüşd’ün eserlerini anlattığı gerekçesiyle problemler
yaşamıştır ve üniversite yönetimi ile fikirsel olarak çatışmaya başlamış ve
hakkında soruşturma başlatılmıştır (Little, 1914: 24).
Simya alanındaki epistemolojik çalışmalar,
Roger Bacon ile başlar. Bacon, bu disiplini bilgi alanının skolastik
epistemolojiye özgü hiyerarşinin katılığını ve ayrımlarını aşamaya yönelik bir
reform hareketine dahil eder. “Scientia experimentalis” yani “deneysel bilim”
adlı eserinde simyayı ikili bilim olarak tanımlamıştır. O, simyayı hem tıbbın
hem de doğa felsefesinin önermesi olarak görmüştür (Barnerdoni, 2015:
624).
Zaman zaman dönüşüm konusunda da değişimler
yaşayan Bacon, bu kuşkucu düşüncelerinde daha ileri giderek simyacıları
ürettiği yapay altının doğal altından daha iyi olduğunu öne sürmüştür. Ayrıca
içilebilir altın yani altının tedavi edici amaçla damıtma yoluyla hazırlandığı
zaman sadece hasta organizmaları iyileştirmediğini aynı zamanda ömrü uzatma
özelliği de olduğunu belirtmiştir. Görüldüğü üzere Bacon ile tartışmanın
kuralları değişmeye başlamıştır. Ve simya metallerin dönüşümü meselesini temel
alan mekanik bir sanat olmaktan çıkıp Aristotelesçi paradigmanın temellerini
yıkan felsefi bir boyut kazanmıştır (Bernardoni, 2015:625).
Dolayısıyla bu fikirsel değişimler
sonucunda hapis cezası almıştır. Papa IV. Nicolas’ın ölümüyle hapis cezası sona
ermiştir. On dört yıl gibi uzun bir süre hapiste kalan Roger Bacon, hakkındaki
suçlamalar, hapse girmesinden hemen sonra, Fransiskenlerin başına geçen Raymund
Gaufredi tarafından 1278 yılında kaldırılmıştır (Little, 2014:27). Ama bu
durum, ona pek fayda sağlamamıştır. Hapisten sonra ise Oxford’a geri dönmüştür.
Ardından 1294 yılında vefat etmiş ve Oxford Fransisken kilisesinin mezarlığına
defnedilmiştir.
Anlaşıldığı üzere XIII. yüzyıl Avrupa’da Farabi,
Gazali, İbn Sina ve İbn Rüşd’ün eserlerinin okutulmaya başlandığı bir dönemdir.
Skolastisizmin etkisinden kurtulmaya yönelik ilk gelişmeler bu dönemde
yaşanmıştır.Açıkçası Roger Bacon, bir nevi Orta Çağ’ın ilk bilimcisi olarak da
kabul edilebilir. XV. yüzyılda Oxfordlu önemli öğretmen ve tıp uygulayıcı olan
John Cokkys, Bacon’ın felsefe ve tıp üzerine yazılarından faydalanmıştır. XIX.
yüzyıldaki bilim yazımında Roger Bacon,Orta Çağ’daki bilim yoksunluğunda tek
istisna olarak kabul edilmektedir. O, zamanının öncesinde Fransisken giysileri
içerisinde gerçek bir şansölyedir.
İşte Roger Bacon’ın bilim anlayışı: “Omnes
scientiae sunt connexae, et mutuis se fovent auxiliis, sicut partese jusdem
totius quarum quaelibet opus suum peragit non solum pro se sed proaliis”.
“Bütün bilimler, birbirleriyle bağlantılıdır ve kendilerini besleyen yardımcı
maddelerin herbirini tutarlar, aynı bütünün parçaları olarak ve bütün
çalışmalarını sadece kendisi için değil aynı zamanda başkaları içinde
sürdürmektedir..” (Bridges, 1900:Giriş).
En
önemli eserleri: Summa Grammetica (Gramer Özeti), The Greek Grammar of
Roger Bacon and a Fragment of His Hebrew Grammar (İbranice’ye ve Grekçe’ye ait
Grammer), Communia Naturalium (Tabiat Felsefesine Dair),Communia Mathematica
(Matematiğin Genel Prensipleri),Compendium Studii Philosophiae (Genel Felsefe),
The SpeculumAlchemia (Simya ve Kimyayla ilgili), Pespectiva (Optiğe Dair), The
Epistola de Secretis (Gizemle Alakalı).
Roger Bacon,
özellikle “hikmetin birliği” hakkındaki
fikirleriyle tanınır. Ona göre
bütün disiplinler, ortak
bir bilgelik ürünüdürler. Dolayısıyla, Roger Bacon’a göre filozofların
araştırma alanlarını daraltmaması gerekir. Ayrıca eserlerinde başka
filozofların yazılarına da yer vermeleri gerektiğini savunmaktadır. Bu reformun gerçekleşmesini sağlayarak deneysel bilime öncülük edebilecek
tek araç felsefedir. Buradan da anlaşılacağı üzerefelsefe ,bir yandan bilimin
önündeki tüm engelleri ortadan kaldırır. Diğer yandan da hem insan zihnini
aydınlatır hem de kendisini ahlak felsefesi olarak gösterir.Bu nedenle de “Scientia Experimentalis (Deneyimsel Bilgi)”
öngörüsünden dolayı “Doktor Mirabilis” ünvanını almıştır.
Barnerdoni, Andrea. (2015). “Avrupa’da XIII. ve XIV. Yüzyıllarda Simya”, Orta Çağ-Şatolar,Tüccarlar, Şairler,
(Ed. Umberto Eco-Çev. Leyla Tonguç Basmacı), İstanbul: Alfa yay.,s. 620-625.
Bridges,
John Henry. (1900).The Opus Majus
of Roger Bacon, c. I, Londra.
Bridges, John Henry. (1914):The Life and Work of Roger Bacon,
Londra: William and Norgate.
Brocchieri, Mariateresa
-FumagalliBeonio. (2015). “Bilgi
Modelleri Olarak Orta ÇağAnsiklopedileri”,Orta Çağ-Şatolar,Tüccarlar, Şairler,
(Ed. Umberto Eco-Çev. Leyla Tonguç Basmacı), İstanbul: Alfa yay.,s.
315-320.
Corsi, Pietro. (2015). “Giriş”, Orta Çağ-Şatolar,Tüccarlar, Şairler,
(Ed. Umberto EcoÇev. Leyla Tonguç Basmacı), İstanbul: Alfa yay.,s. 582-586.
Easton, Stewart C. (1952). Roger Bacon and His Searchfor A Universal
Science, New York: Colombia Üniversitesi yay.
Eco, Umberto. (2015). “Giriş”, Orta Çağ-Şatolar,Tüccarlar, Şairler,
(Ed. Umberto EcoÇev. Leyla Tonguç Basmacı), İstanbul: Alfa yay.,s.
312-314.
Getz, F.(1997). “Roger Bacon and
Medicine: The Paradox of the ForbiddenFruit and the Secrets of Long Life”,
RogerBacon
and the
Sciences:
CommemorativeEssays,(Ed.
Hackett ), Brill, Leiden, ss. 337–364.
Hackett, Jeremiah M. (2002). “Adelard
of Bath and RogerBacon:Early English Natural Philophers and Scientists”,
Endeavour, c. 26,ss.70-74.
Hackett, Jeremiah. (1997).Roger
Bacon and Aristotelianism, Vivarium, c. 35, Leiden.
Heath, Ellis; The Works of Francis Bacon, c. III, [Temporispartismasculus], Published in
Spedding.
James, R. R. (1928).“The Father of
British Optics-Roger Bacon 1214-1294”, The
British Journal of Ophthalmology, Londra.
James, R.R. (Trz). The
Father of British Optics, Roger Bacon-1214-1294, S.1, Londra, ss. 1-14.
Little, A.G. (1914). “Introduction: On
RogerBacon’s Life and Works”, Roger Bacon
Essays, Ed. A.G. Little, Oxford:Oxford Üniversitesi yay.
Mastnak,
Tomaz. (2002). CrusadingPeace,
Londra: California Üniversitesi yay., 2002. Newman,W.R. (1997). An Overview of RogerBacon’sAlchemy.
Pasquale, GiovanniDi. (2015). “Roger
Bacon ve Deneysel Bilim”,Orta
ÇağŞatolar,Tüccarlar, Şairler, (Ed. Umberto Eco-Çev. Leyla Tonguç Basmacı),
Alfa yay.:İstanbul:Alfa yay.,s. 661-663.
Sarı, İbrahim. (2016). Türklerde
İlim: Matematiğin Temelini Atıp Geliştiren Türk-İslam Alimleri, Antalya.
Sarton, George.(1975).Introduction
to the History of Science From Rabbi Ben Ezra to RogerBacon, c. II, New
York.
Sinkler, Georgette.(1998). “Roger
Bacon” Routledge Encyclopedia of
Philosophy, ( Ed. Edward Craig), c. 1, Routledge: New York: Routledge, s.633.
Strano, Giorgio. (2015). “İslam’ın
Avrupa’da Matematik Üzerine Etkisi”, Orta
ÇağŞatolar,Tüccarlar, Şairler, (Ed. Umberto Eco-Çev. Leyla Tonguç Basmacı),
Alfa yay.:İstanbul:Alfa yay., s.
587-593.
Şekerci, Ahmet Erhan. (2014).
“Ansiklopedist Bir düşünür olarak Roger Bacon”, Milel ve Nihal-İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, c.
11,S.2, ss.103138.
The
Library of OriginalSources. (1901).(Ed.Oliver
J. Thatcher), c. V, University ResearchExtensionCo.,Milwaukee, The Early
Medieval World, ss. 369-376.
Urban, William. (1988). “Roger Bacon
and TeutonicKnights, JBS, c. XIX, No, 4, ss. 363-370.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Sayın takipçilerimiz hakaret etmeden yorumlarınızı yapabilirsiniz.