KOMÜNİZMİN SEMBOLÜ ORAK-ÇEKİÇ ‘İN TARİHÇESİ
![]() |
| Berkan ERKEC Kırıkkale Üniversitesi Tarih Bölüm |
Vladimir
İliç Lenin iktidara geldiğinde bir amblem yarışması düzenlendi. Kazanan
amblemde bir orak, bir çekiç ve bir de kılıç bulunuyordu. Amblem, Bolşevik
Devrimi'nin bir parçası olan sosyal grupları temsil ediyordu. Ancak Lenin,
fazla saldırgan bulduğu kılıcın sembolden çıkarılmasını istedi. Arkada
Aleksander Bogdanov'un ütopik romanı "Kızıl Yıldız"dan esinlenen 5
köşeli yıldızın, Marksist Enternasyonal'ın 5 kıtasını temsil ettiğini
söyleyenler de vardı.
Devrim sanatı da çekiçi
tutan kişiyi erkek, orağı tutanı da kadın olarak resmediyor. Erkek sanayi,
makina, şehir ve geleceği temsil ederken, kadın da tarım, yiyecek ve
doğurganlıkla özdeşleştiriliyor. Bu, toplumun okuma yazma oranı düşük
kesimlerine devrim fikirlerini aşılamanın resmiydi.
Kızıl bir bayrağın
üzerine işlense de amblemin tarihi aslında 1789 Fransız Devrimi'ne kadar
uzanıyor. Paris Komünü, de aynı sembolleri işçi sınıfını temsilen kullanmıştı.Ve
tarihin en bilindik sembolü de bu şekilde çıka geldi.İşte Sovyetler Birliği
bayrağı böyle oluştu.
Bolşevikler bu sembolü
Rus Devrimi sırasında kullanmaya başladı.Bu Kızıl Ordu’nun sembolü olacak ve
daha sonra Kremlin binalarını da
süsleyecekti.
Orak-Çekiç’in (Rusça
“Serp i Molot”) Rusya’da Bolşevik
propaganda araçlarında kullanımına ilk kez, 1917 yılı içinde rastlıyoruz. Lenin
ve Lunaçarski’nin 1917 Ekim Devrimi sonrasında bir Sovyet devlet armasını
belirlemek için düzenlediği yarışmayı Rus sanatçı Yevgeny Kamzolkin kazanmıştı.
Kamzolkin’in seçilen
tasarımında, altındaki güneşin ışınlarıyla aydınlanan ve buğday demetleriyle
çevrelenmiş dünya küresinin üzerinde orak çekiç, kürenin yukarısında beş köşeli
kızıl yıldız bulunmaktaydı ve buğday başaklarına sarılı kızıl bayrakta,
öncesinde 15 dil iken daha sonra altı dilde (Rusça, Ukraynaca, Belarusça,
Gürcüce, Ermenice ve Azerice) “Dünyanın İşçileri, Birleşin!” yazılıydı.
Orijinal tasarımda bir de kılıç bulunduğuna, fakat Lenin’in amblemde bir
kılıcın yer almasına, yeni rejimin barışçıl imajına gölge düşüreceği
gerekçesiyle karşı çıktığına, buna dair Parti içinde haftalar süren bir
tartışmanın yaşandığına dair kayıtlar vardır.
Sonuçta, Lenin’in görüşü
haklı bulunarak tasarımdan kılıç kaldırılmış ve arma bu haliyle 1918’den
itibaren kullanılmaya başlanmıştır. Orak-Çekiç, orjinalinde ifade ettiği
“köylülerin ve işçilerin birliği” anlamına ek olarak “kadın-erkek eşitliği”
anlamını da zamanla barındırmaya başlamıştır. Bunun sebebi ise, Sovyetler
dönemindeki çizimlerde ve yapılan heykellerde orak tutan kadının ve çekiç tutan
erkeğin sürekli bir arada kullanılmasıdır.
Anlamsal
Köken: Osiris’in Asaları
Orak-Çekiç sembolünün anlamsal kökenlerini, yaşam, ölüm
ve dirilme ile özdeşleştirilen eski Mısır Tanrı’sı Osiris’te, firavunlara ait
tasvirlerde, göğüslerinde çapraz şekilde tuttukları “çoban değneği”nde ve
“harman döveni”nde arayan yaklaşımlar mevcuttur. O dönem toplumlarında
ekonominin hayvancılık ve tarıma dayandığı düşünüldüğünde, bu anlamlı bir
benzetimdir. Çoban değneği aynı zamanda firavunun toplum üzerinde kullandığı
gücü ve otoriteyi de simgelemektedir.
Sosyalist ve komünist
hareketlerin yayılmasıyla birlikte, orak-çekicin ifade ettiği köylüler ile
işçilerin birliği anlamını taşımayı amaçlayan benzer semboller de kullanılmaya
başlamıştı. Oraktan önce tırmık, saban ve pulluk, çekiçle birlikte en çok
kullanılan semboller arasındaydı. Çekiç, Avrupa’daki işçilerin geleneksel
sembolü olduğu için tercih edilmekteydi. Bunların arasında en popüleri olarak,
halen İrlanda’da sosyalist oluşumların sahiplendiği “Saban-Çekiç”i
söyleyebiliriz.
Örneğin “Yıldızlı Saban”
olarak adlandırılan, 1914’te James Connolly ve Jack White’ın kurduğu İrlanda
Yurttaş Ordusu’na ait bayrak, meşhur 1916 Paskalya Ayaklanması’nda göndere çekilmişti.Bu
bayrakta yer alan saban,özgür İrlanda’nın kendi kaderini topraktan yıldızlara
dek kontrol edeceği; yine aynı bayrakta yer alan kılıç ise ancak Sosyalist
Enternasyonal’in kurulmasıyla tüm savaşların biteceği anlamlarına gelmekteydi.
Çoğu Komün yönetiminde
olan ülkelerin en yaygın sembolü olmakla, beraberinde bitmez tükenmez mücadelenin bir ifadesi
olduğuna inanmaktalar.
Orak-Çekiç
Sembolünde Değişiklikler
Zaman
içinde dünyanın değişik bölgelerindeki komünist partiler ve hareketler,
politikalarında uzlaşmadıkları Sovyetler
Birliği ,Komünist Partisi ile ayrı yerde konumlandıklarını göstermek,aynı anılmamak,
bazen de kendi yerel gerçeklikleriyle daha uyumlu görsellere sahip olmak
amacıyla, bayraklarında ve amblemlerinde kullandıkları orak-çekiç sembollerinde
değişikliklere gitmişlerdir.
4.Enternasyonal;
Örneğin, Stalin döneminde
Bolşevik- Komünist devrimin ihanete uğramasıyla, Troçki’nin sürgünde kurduğu 4.
Enternasyonal’in amblemi, bu bağlamda orijinal sembolden farklıdır.
4.Enternasyonal logosunda, “sol muhalefet” göndermesi sebebiyle çekiç sol yöne
dönük olacak şekilde tasarlanmış ve 4 rakamı da belirginleştirilmiştir.
Doğu Almanya: Çekiç-Pergel;
1949-1990 yılları
arasında varlığını sürdüren Demokratik Almanya Cumhuriyeti bayrağında, beyaz
yakalı mühendis işçileri de içerecek şekilde çekiçle birlikte pergel sembolü,
buğday başaklarıyla çevrelenmiş şekilde kullanıldı.
Kuzey Kore: Orak-Çekiç-Kalem;
1949’da kurulan ve Kim
Jongun’un tek adam diktatörlüğünde idare edilen Demokratik Kore Halk Cumhuriyeti’ndeki kurucu iktidar parti olan
Kore İşçi Partisi bayrağında, orak ve çekice ilave olarak toplumdaki entelektüelleri
ve sanatçıları da içerecek şekilde geleneksel bir kalem sembolü de
kullanılmakta.
Tarihte
bu yönüyle bir devrin sembolü olarak kayıtlara geçmiştir.Sembollerin bir mana
taşımasına ve artık değer görülmesine,onların anlamılarıyla anlaşılması ve
araştırılmasına kaynak oluşturmuştur.Her devletin kendine ait sembolleri
olmakla beraber bu semboller toplumları ve halkları etkileyecek derecede önem
kazanmış kazandırmıştır.Burda ise Sovyetler Birliği tarihine damga vuracak
kadar önemi olmuştur.
KAYNAKÇA
Russian
Archives ;’341934.6
Lenin,Vladimir,
‘’Devlet ve Devrim’’
Marx,Karl,Engels,Friedrich
‘’Komünist Manifesto’’
Troçki,Lev
’’Rus Devriminin Tarihi’’
Troçki,Lev
‘’İhanete Uğrayan Devrim’’


eline sağlık hocam teeşkkürler
YanıtlaSil